Weert

Kappers in Weert werken vaak zonder aanbetaling: ‘Onze klanten zijn trouw’

In Eindhoven, Deurne en Helmond vragen steeds meer kappers volgens het AD een aanbetaling. Ze zijn er klaar mee dat klanten hun afspraak ‘vergeten’ en zij met een lege stoel zitten. In Weert valt dit nog mee. Kappers hier geven aan niet heel veel last te hebben van personen die niet op komen dagen. ‘’Onze klanten zijn heel trouw.’’

Een afspraak boeken en op de dag zelf toch besluiten om niet te gaan. Er is wat tussen gekomen en het komt toch niet zo goed uit. Het is makkelijk om dan vlak van tevoren de kapper even af te bellen. Dat kost kappers geld, wat ze ook aan iemand anders hadden kunnen verdienen.

Reminder
Bij De Kapper in Weert maken ze dit niet mee. Medewerker Christel, denkt dat dit komt door hun automatiseringssysteem: DAVINCI. Dit systeem stuurt klanten 24 uur van tevoren een SMS of e-mail met een herinnering. “Als blijkt dat ze toch niet kunnen, dan bellen ze meteen op.” Christel heeft er wel over nagedacht om klanten van tevoren te laten betalen. “Die optie zit bij het systeem, maar door die reminder is dat nu eigenlijk niet nodig. Daarnaast hebben wij ook veel vaste klanten, dat scheelt ook veel.”

Trouw
Bij Hairstudio Twins werken ze ook met DAVINCI. “Dit gebruiken we eigenlijk alleen voor afspraken en het afrekenen, anders zijn we bang dat we klanten wegjagen,” vertelt een medewerker. De klanten die ze hebben zijn zeer trouw. “Klanten zeggen bij ons niet zomaar af. Als dat wel zo is, zit daar vaak een reden achter.” In zo’n uitzonderlijk geval is dit volgens de medewerkster nog steeds niet heel erg. “Plekken worden redelijk snel opgevuld, Instagram helpt daarbij.”

Betalen

Een dergelijk automatiseringssysteem wordt nog niet overal gebruikt. Barbershop GoodFellas krijgt te maken met afzeggingen, maar laat dat nu nog gaan. “Als het regelmatig bij iemand gebeurt maak ik er wel werk van. Dan moet zo iemand een deel van de behandeling betalen. Als het nog vaker voorkomt dan zou het kunnen dat hij of zij op zoek moet naar een andere kapper.” Een aanbetaling lijkt hen nu nog niet nodig, maar misschien wel in de toekomst.

Staren
Kapsalon Wolter is een van de weinige kappers in Weert die wel met veel afzeggingen te kampen heeft, benoemt medewerker Wouter. Ook bij grote behandelingen. “Zo’n behandeling duurt drieënhalf tot vier uur. Als niemand komt opdagen staat een medewerker echt voor zich uit te staren.’’ Daarom werken ze bij deze kapsalon wel met een aanbetaling: 40% van de behandeling moet van tevoren worden betaald. Dit gebeurt niet online, maar in de salon zelf. “De afspraken worden van tevoren gemaakt en er wordt dan ook ter plekke gepind.”

Gerelateerde Artikelen

Back to top button