Roerdalen

Roerdalen laag op merkenlijst: ‘Stijgen op een lijstje is geen doel op zich’

Roerdalen laat zich niet ontmoedigen door een lage plek op de ranglijst van toeristische merken in Nederland. In plaats van te mikken op grote naamsbekendheid, richt de gemeente zich op het aantrekken van bezoekers met Klein Geluk, een nieuw toeristisch platform.

Roerdalen eindigde als een na laatste op de top100-strekenlijst van onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy. Toch benadrukt de gemeente dat dit geen reden tot zorg is. “Stijgen op een lijstje is voor ons geen doel op zich”, laat de gemeente weten.

Lees ook: Roerdalen op een na minst bekende toeristisch merk van Nederland

Volgens Roerdalen gaat het erom wat de regio werkelijk te bieden heeft. “Wat telt, is dat mensen hier komen voor wat Roerdalen wel te bieden heeft, 350.000 overnachtingen per jaar bevestigen het uitgangspunt dat naamsbekendheid zeker niet allesbepalend is voor toeristen en bezoekers”, aldus de gemeente. “Bezoekers kiezen zelden op basis van een gemeentenaam zelf hun bestemming, maar kiezen voor belevingen, unieke kenmerken of bekende plekken binnen de gemeente.”

‘Beter op kaart zetten’

VVV Hart van Limburg sluit zich hierbij aan. Volgens hen letten toeristen nauwelijks op gemeentegrenzen. Toch zien zij ook ruimte voor verbetering. “We zetten nu stappen richting een nieuwe merkstrategie voor de Midden-Limburgse gemeenten. De vraag is: hoe zetten we de regio als geheel beter op de kaart?”

Volgens Hart van Limburg zijn er sterke troeven zoals Nationaal Park De Meinweg en de Maasplassen die meer aandacht verdienen. “Er is jarenlang weinig aan branding gedaan. Daarom werken we nu samen, zodat we als regio sterker staan,” zegt een woordvoerder.

Uit onderzoek blijkt dat 72 procent van de bezoekers graag terugkomt. “We willen daarbij ook inzetten op spreiding, niet alleen in locaties, maar ook qua seizoenen. Zo voorkomen we overbelasting en ‘Roompotisering’ en laten we zien wat Midden-Limburg allemaal te bieden heeft.”

Gerelateerde Artikelen