Weert

Drie in plaats van vier IC’s: NS houdt vast aan weekendplan voor Weert

Op vrijdag 8 mei publiceerde de Nederlandse Spoorwegen het definitieve besluit over de Dienstregeling 2026. Ondanks advies van reizigersorganisaties én een ingediende petitie, blijft NS bij haar voornemen om in 2026 op vrijdag, zaterdag en zondag een van de vier intercity’s per uur niet te laten stoppen in Weert.

In de officiële beantwoording aan de consumentenorganisaties stelt NS over het advies om de halte in Weert volledig in stand te houden kortweg:

“De reizigersvraag rechtvaardigt de gevraagde uitbreiding van de treindienst vooralsnog niet.”

Daarmee laat NS onveranderd de intercity Maastricht – Eindhoven Centraal één keer per uur doorrijden zonder te stoppen in Weert.

Reizigersorganisatie Rover en Locov (Landelijk Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) drongen met cijfers en argumenten herhaaldelijk aan op behoud van de vier intercity-haltes per uur. Toch kiest NS ervoor de proef door te zetten, “onder voorbehoud van logistieke haalbaarheid en definitieve capaciteitsverdeling door ProRail.”

De keuze is veroorzaakt door een langdurige snelheidsbeperking bij Vught, waar ProRail werkzaamheden uitvoert. Tijdens de werkzaamheden rijden de treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven tijdelijk langzamer. Om vertragingen in de rest van het land te voorkomen, moet NS in de dienstregeling ruimte maken. Onder andere door intercity’s minder vaak te laten stoppen in Weert.

Voor reizigers uit Weert betekent dit dat zij in het weekend moeten kiezen tussen een langere wachttijd voor de volgende intercity of een omweg met de Sprinter naar Eindhoven.

Gerelateerde Artikelen