Belgische krant: komt er wel een nieuwe brug tussen Roosteren en Maaseik?

De bouw van de nieuwe Maasbrug tussen Roosteren en Maaseik gaat waarschijnlijk niet door. Dat schrijft de Vlaamse krant Het Belang van Limburg.
Dat de bouw van de zogeheten Pater Sangersbrug mogelijk niet doorgaat, heeft te maken met de keuzes van de nieuwe Vlaamse regering. Die kent een andere politieke samenstelling dan de vorige. Deze nieuwe Vlaamse regering heeft maandagavond de budgetten voor de infrastructuurprojecten in de komende jaren goedgekeurd.
Het grootste gedeelte van de beschikbare gelden wat betreft Belgisch-Limburg gaat naar de zogenaamde Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren, de doorgaande weg van Hasselt naar Eindhoven. Deze weg wordt in Houthalen-Helchteren ondertunneld en omgeleid. Als gevolg hiervan blijft er voor andere projecten in Belgisch-Limburg weinig geld over.
Eerste reacties
Veel officiële reacties op het wellicht niet doorgaan van de nieuwe Pater Sangersbrug zijn er nog niet. Bij de stad Maaseik was dinsdagmiddag niemand voor een reactie bereikbaar.
Wel deelt de liberale oud-burgemeester Johan Tollenaere het bericht van de krant. In een begeleidend commentaar schrijft hij onder andere: “Als dat waar is dan is dat straf, en zelfs heel erg want in Nederland had men recent alle zeilen bijgezet om de vergunning eindelijk te hebben. Men zou nu effectief kunnen gaan starten. Als dit waar is, dan zijn enkele lokale en regionale politici (ik noem even geen namen) toch wat uitleg verschuldigd!”.
Burgemeester Jos Hessels van Echt-Susteren reageert op het Facebook-bericht van Tollenaere met enkel een emoji: 😯. Een woordvoerder van de gemeente Echt-Susteren laat weten dat de burgemeester het nieuws vernomen heeft via dat Facebookbericht, maar dat het gemeentebestuur door Vlaanderen nog niet is geïnformeerd over een eventuele wijziging in de plannen.
Nederlandse vergunning
Tijdens de laatste raadsvergadering gaf wethouder Peter Pustjens (CDA) wel aan dat de vergunningaanvraag aan Nederlandse zijde bijna afgerond is. Een Belgische politieke insider laat weten dat als het vergunningtraject aan Nederlandse zijde sneller was verlopen, de werken al gestart zouden zijn. In dat geval was er voor de Vlaamse overheid geen weg terug meer geweest, aldus betrokkene.