Leudal

Duurzaam Neer verliest bij Raad van State om wielerbaan

De Raad van State heeft op tien april alle bezwaren van de stichting Duurzaam Neer tegen de wielerbaan op sportpark ’t Maasveld ongegrond verklaard. Niets lijkt de gemeente Leudal nu in de weg te staan om nog eens twee miljoen in het sportpark te steken. Toch is het nog lang niet zeker dat de wielerbaan echt doorgaat, denkt Duurzaam Neer.

De zaak bij de Raad van State draaide om de paardrijvereniging die moest verplaatsen om de wielerbaan mogelijk te maken. Daarvoor was de aankoop van een nieuw stuk grond nodig, plus een bestemmingsplanwijziging. Om die wijziging tegen te houden, nam de stichting Duurzaam Neer alle aanpassingen rond het sportpark mee. Maar de Raad van State verklaarde al hun bezwaren ongegrond.

Wethouder Martens zegt blij te zijn dat de Raad van State hetzelfde denkt. “De stichting ‘t Maasveld heeft op ons verzoek al aanpassingen gedaan, ik denk niet dat we meer kunnen doen om Duurzaam Neer tegemoet te komen.” In de aanloop naar de uitspraak van de Raad van State deed hij namens het college het voorstel om nog eens twee miljoen in het sportpark in Neer te steken, die bestemd zouden zijn voor de wielerbaan.

Decibel

 Ad Parmentier, adviseur van de stichting Duurzaam Neer, had de uitspraak van de Raad van State wel zien aankomen: “De gemeente weet op alle pijnpunten die we hebben aangereikt nét binnen de juridische grenzen te blijven.”

Als voorbeeld noemt hij het voetbalveld dat op 27 meter van de nabijgelegen woningen komt te liggen, terwijl dat volgens de richtlijnen niet minder dan 30 mag zijn. Hiervan kan de gemeente afwijken, als ze motiveert waarom die afstand kleiner mag zijn. “En dan komen ze met een akoestisch onderzoek waaruit blijkt dat het geluidniveau 49 decibel is, zodat de streefwaarde van 50 decibel niet wordt overschreden.”

De wethouder stelt dat er niet veel veranderd. Het sportpark ligt al decennia op dezelfde plek, de wielerbaan voegt niet veel geluid toe. “De overlast van licht wordt zelfs minder, want met de LED-verlichting die er komt valt alles heel secuur te regelen.”

Haelen

Duurzaam Neer had graag gezien dat volledig werd afgezien van dit project, vooral vanwege de 2 miljoen extra die in het park gestoken moet worden. Ze staan lijnrecht tegenover het initiatief dat Parmentier een “persoonlijk prestigeproject van wethouder Martens” noemt. “Oorspronkelijk zou de wielerbaan in Haelen komen. Dat ging niet door vanwege protesten van omwonenden.” Dat de baan er nu wel komt is voor Martens van het grootste belang, meent hij, “anders zou de wethouder voor een tweede keer bakzeil halen.”

Om de wielerbaan van 800 meter te ontwikkelen moeten de tennisbanen worden aangepast en het voetbalveld moet vijf meter opschuiven. Bovendien moeten er 49 eiken worden gekapt van minimaal 70 jaar oud en er moet nog een stuk grond worden aangekocht.

Klein clubje

De gemeente heeft nu 2 miljoen nodig, voornamelijk “om de wielerbaan erin te fietsen”, zoals Parmentier het noemt. “Dat bedrag komt nog eens bovenop de 1,6 miljoen die was toegezegd voor dit plan. En alleen maar voor een klein clubje mensen die rijk genoeg is om een dure wielrenfiets aan te schaffen.”

Volgens Martens zijn er juist tientallen wielerliefhebbers en zijn juist de bezwaarmakers met een klein clubje. “Ze zeggen namens een grote groep te spreken, maar cijfers kunnen ze niet hard maken. Ik heb het idee dat het maar een beperkt aantal mensen is die bezwaar maakt.” Dat ze die twee miljoen extra veel geld vinden, snapt de wethouder ook. “Als je ergens niet van houdt, is het al snel veel geld.”

Veiligheid

De stichting Duurzaam Neer vindt niet alleen de kosten een bezwaar, Parmentier wijst ook op de exploitatie die mogelijk problematisch is. “Er is al een wielerbaan in Panningen en een in Venlo, nu moet er in Leudal ook zo’n prestigeproject komen, terwijl die andere wielerbanen ook exploitatieproblemen hebben.”

Martens legt uit dat het hier geen opzichzelfstaande wielerbaan betreft, maar dat het onderdeel is van een sportpark. Op het middenterrein liggen de sportvelden en de kleedlokalen waar ook de wielerclub gebruik van kan maken. “Als het alleen een wielerbaan was, zouden we inderdaad een financieel probleem hebben”, erkent hij meteen.

Bovendien investeert de gemeente met zo’n wielerbaan ook in de veiligheid op de weg, wil Martens benadrukken. “Kijk naar de discussie over de wielerfanaten die het Heuvelland daar onveilig maken. Dan kun je die wielrenners beter rondjes laten fietsen op een afgesloten baan.”

Gerelateerde Artikelen

Back to top button