Werk Waterschap N296 Roosteren eerder klaar, maar nu timmert WML aan de weg

De werkzaamheden aan een riooltransportleiding in Roosteren zijn ruim twee weken eerder klaar dan verwacht. Het Waterschap heeft daarom de N296 in Roosteren woensdagavond weer in beide richtingen vervroegd opengesteld. Maar daarmee kun je als chauffeur nog steeds niet probleemloos doorrijden naar Maaseik. Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) is namelijk iets verderop, nabij Schansberg begin deze week begonnen met het verleggen van de waterleiding. Het verkeer moet er nu om beurten over één rijstrook.
De diverse werkzaamheden hebben en hadden heel wat voeten in de aarde. Vanwege de rioolklus van het Waterschap moest verkeer vanuit Roosteren naar Maaseik de afgelopen weken in principe omrijden via de A2 en Ittervoort, ruim 20 kilometer extra. Maar velen gebruikten een sluipweg door en rond Roosteren. Ook over de communicatie was heel wat te doen. Zo hekelde de burgemeester van Maaseik buurgemeente Echt-Susteren, die daar echter niet van gediend was. Het ging namelijk om de provinciale weg N296, en dus lag volgens Echt-Susteren de verantwoordelijkheid bij de provincie Limburg.
Lees ook: Vlaamse ergernis over afsluiting N296 vanuit Roosteren
Tekst gaat verder onder de foto

Ondanks de eerdere ervaringen zorgden de nieuwe werkzaamheden begin deze week opnieuw voor de nodige verwarring. Zo wist het Waterschap niet dat WML ook een klus langs de N296 zou gaan uitvoeren. In Maaseik hadden ze er eveneens opnieuw het raden naar, vertelt een communicatie-ambtenaar op een toon van ‘We zijn het ondertussen gewend’. De gemeente Echt-Susteren vertelt zelf wel op de hoogte te zijn gebracht, maar door wie wordt niet duidelijk. WML stelt vervolgens tegenover VML Nieuws de gemeente Echt-Susteren te hebben geïnformeerd, en ziet de gemeente daarnaast als een instantie om het publiek nader te informeren. De gemeente wijst echter opnieuw naar de provincie.
Provincie geeft niet thuis
De Teamleider Verkeer van de provincie geeft aan wel te weten hoe het allemaal in elkaar zit, verwijst echter op zijn beurt naar de eigen afdeling communicatie, en doet er verder het zwijgen toe. Bij die afdeling komen ze na twee werkdagen aan het einde van de woensdagmiddag niet verder dan, citaat: “We doen ons best om vandaag nog de antwoorden op de gestelde vragen te geven. Dat willen we correct doen. De collega’s zijn er in ieder geval mee bezig.” Maar tot een antwoord kwam het woensdag niet meer. En dus blijven diverse zaken voorlopig onduidelijk, zoals waarom meerdere partijen opnieuw niet op de hoogte lijken van de werkzaamheden, en waarom vooraf geen publieksinformatie werd verspreid? Ook blijven vragen over de afstemming van de diverse werkzaamheden, en waarom de nieuwe werkzaamheden niet genoemd werden toen VML Nieuws onlangs informeerde naar wat er nog meer moet gebeuren de komende tijd op en rond de N296?
Lees ook: Nog meer werkzaamheden aan wegennet rond Roosteren op de planning
Tekst gaat verder onder de foto

Een blik op het terrein leert ondertussen waar de waterleiding verlegd moet worden. Het gaat daarbij om voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe Pater Sangersbrug over de Maas, vertelt een uit Midden-Limburg afkomstige uitvoerder. Die zit echter op dat moment met een probleem, vertelt hij. De Belgen hebben hem namelijk niet laten weten hoe diep de leiding moet komen te liggen, en die Belgen blijken ook nog eens niet bereikbaar. Een woordvoerder van WML bevestigt later desgevraagd dat het inderdaad om voorbereidingen voor de Pater Sangersbrug gaat. De opdrachtgever is de Vlaamse Waterweg. WML is verantwoordelijk voor het werk, en moet de Provincie Limburg als wegbeheerder om toestemming vragen. Die toestemming is er volgens WML.
Twee tot drie weken
De afgelopen dagen deden diverse geruchten de ronde dat het werk tot september zou duren. Bij WML houden ze het op twee tot drie weken. In die periode wordt de doorstroming middels verkeerslichten geregeld. Kunnen die het niet bijbenen nemen verkeersregelaars het over. Behoudens calamiteiten blijft de vertraging zodoende veelal beperkt tot enkele minuten. Vraag is alleen of dat ook zo blijft nu de afsluiting in Roosteren is opgeheven, en het naar verwachting weer drukker wordt. Door die vertraging komt mogelijk ook de aansluiting van de bus uit Maaseik op de trein in Susteren in gedrang. Of dat bekend is bij Arriva? Een voorlichter van het vervoersbedrijf liet het uitzoeken. Het antwoord is niet meteen geruststellend, want dat heeft enkel betrekking op de rioolwerkzaamheden die nu afgelopen zijn. Kennelijk weten ze bij Arriva ook niet echt hoe het precies zit met al die werkzaamheden.
Tekst gaat verder onder de foto

‘Wat een soap!‘
Kritisch buurtbewoner Mark Reijnders uit Roosteren is blij dat de riolering sneller klaar is dan gepland. Hij maakte eerder een berekening van de extra CO2-uitstoot door de omleidingsroute via Ittervoort. Tegelijkertijd blijft hij cynisch over de gang van zaken: “Wat een soap! Open wegen, Dichte wegen. Een regionale soap in Roosteren, mede mogelijk gemaakt door onderling niet-communicerende overheden…”